ارسال پاسخ

۵ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2290

pvc-asso.ir

لوله های  pvc در دمای کاری پایین

گفته می شود که لوله های  pvc در دماهای کاری بالا استحکام کمتری دارند. به همین دلیل فشار کاری مجاز برای لوله های  pvc تحت فشار در دماهای بالای 20 درجه سانتی گراد کاهش می یابد. از سوی دیگر...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: از سوی دیگر، استحکام  pvc زمانی که دمای کاری کاهش می یابد، بیشتر می شود. از این رو توانایی مقاومت در برابر فشار داخلی در دماهای کمتر ازC ° 20 بیشتر است. توجه داشته باشید که فشار اسمی (PN) براساس کارکرد در دمای C° 20 است. در دماهای بالای 20 درجه استحکام کاهش می یابد و  در دماهای پایین تر  استحکام افزایش می یابد.

 

 در حال حاضر در استرالیا افزایش فشار کاری برای لوله های تحت فشار در دمای زیر C° 20 انجام نمی شود. برای مثال یک لوله  pvc با PN12 دارای حداکثر فشار کاری Mpa 1.2 در دمای C° 20 و در دمای پایین تر از این مقدار است. حتی اگر در دماهای پایین تر استحکام بیشتر باشد.

 

کاهش مقاومت به ضربه در دماهای پایین تنها نگرانی برای نصب هایی است که ضربه در محل سرویس دهی اتفاق می افتد. یک لوله  pvc مدفون در شرایط معمول محافظت می شود و  تنها زمانی که حفاری ها در مجاورت خط لوله انجام می  شود، در معرض آسیب به ضربه قرار می گیرد.    

    

صرف نظر از دمای کارکرد، یک لوله  pvc  مدفون اگر توسط کاوشگر و یا کج بیل تحت ضربه قرار بگیرد، ممکن است که آسیب ببیند. هر گونه کاهش چقرمگی در دماهای پایین تر از C° 20 نمی تواند پیامدهای بزرگی داشته باشد. در مقابل، در نصب های رو زمینی ممکن است که لوله ها با ابزارهای دستی و تجهیزات و ماشین آلات مربوط به بلند کردن و جابه جایی مانند اتومبیل، کامیون و لیفتراک در معرض آسیب قرار گیرند. بنابراین احتمال بیشتری برای ضربه به لوله های روزمینی وجود دارد. به همین دلیل در نصب های روزمینی لوله ها باید در مکان هایی قرار گیرند که ضربات ناشی از تجهیزات و ماشین آلات حداقل باشد یا نصب با حفاظت مکانیکی مانند موانع فلزی انجام شود. این به ویژه برای لوله هایی است که دمای کاری پایینی دارند و بنابراین به ضربه حساسترند.

 

تاثیر دمای پایین بر چقرمگی لوله های pvc مانع از استفاده موفق لوله های  pvc در بسیاری از کاربردها با سیال های عبوری آب و سایر مایعات دیگر در دمای زیر C° 20 نشده است .لوله های  pvcدر دماهای C° 10-  برای محلول های گلیکول و آب در کاربردهای پردازش نوشیدنی و مواد غذایی در استرالیا با موفقیت استفاده شده است.

 

 برای لوله های  pvc  حاوی آب حداقل دمای سرویس کاری تا رسیدن به C° 0 مجاز اعلام شده است. هنگام نصب لوله های  pvc در دماهای بالاتر از دمای کارکرد، ملاحظاتی باید برای انقباض حرارتی در نظر گرفته شود. ضریب انبساط حرارتی  pvc    7 x 10-5 °C-1 است.بنابراین، یک لوله 6 متری  pvc،اگر از C° 20  تا C° 0 سرد شود، حدود 8.4 میلیمتر منقبض خواهد شد. در استاندارد AS/NZ2032 استرالیا، چگونگی نصب لوله های  PVC با در نظر گرفتن انبساط و انقباض در دماهایی متفاوت از دمای نصب ارائه شده است.

 

کمترین میزان طول آزاد لوله که لازم است جهت انقباض و انبساط در نظر گرفته شود، در نمودار زیر ارائه شده است.به عنوان مثال برای لوله با قطر خارجی 63 میلیمتر و میزان انبساط10 میلی متر، طول آزاد a برابر با 850 میلیمتر است.

 

نمودار1- میزان طول آزاد لازم برای انبساط و انقباض

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط